Porada dla rodzica

Treningi w chłodne dni z GOLem

Przygotuj się na zimę z Akademią Piłkarską GOL Chełmża!

Przed nami jesień, a wraz z nią coraz chłodniejsze dni. Pomimo trudnych warunków atmosferycznych część Akademii (od 7 lat wzwyż) wciąż pozostanie w treningu na dworze.

Czy jest to powód aby zrezygnować z piłki i przerzucić się na inny, bardziej „wygodny” sport? Absolutnie nie! Piłka nożna to dyscyplina, która jeśli pozostanie z dzieckiem na zawsze będzie wiązać się z deszczem, mrozem oraz wiatrem! Teraz jest czas na to aby zahartować się w boju i za 10 lat być przygotowanym na każdą ewentualność – bez nawracających przeziębień. Aby stawić czoła warunkom atmosferycznym należy jednak odpowiednio się przygotować, ciągłe przeziębienie nie jest bowiem niczym dobrym nawet w okresie hartowania młodego organizmu.

Dlaczego warto zostać z nami w treningu pomimo chłodu?

 Kilkustopniowa temperatura, wiatr, deszcz dostarczają nieprzyjemnych odczuć i sprawiają, że rodzice boją się o przeziębienie swojego dziecka. Wielu z nas myśli, że unikanie deszczu oraz zimna to klucz do zdrowia.  Jest to niestety mit, a nawet błąd w szerokopojętej profilaktyce chorób oraz naturalnego zwiększania odporności organizmu. Stałe unikanie niesprzyjającej aury prowadzi do braku kontaktu dziecka z bodźcami chorobotwórczymi, w efekcie czego, gdy już do takiego kontaktu dojdzie – organizm nie jest gotów by odpowiednio zareagować (jest to dla niego sytuacja nowa).

Tzw. Hartowanie organizmu powinno stanowić filar dla budowania odporności naszych młodych zawodników. Nasz obecny styl życia (rozwinięty transport, wysokiej jakości ocieplenie budynków mieszkalnych, niewiele czasu spędzanego na świeżym powietrzu) nie sprzyja przyzwyczajaniu młodych osób do kontaktu z zimnem. Taka okazja pojawia się natomiast podczas treningu piłkarskiego!

Proces przyzwyczajania naszego układu fizjologicznego do zmian temperaturowych następuje właśnie podczas spędzania czasu na świeżym powietrzu w każdym okresie roku kalendarzowego. To właśnie okresy, w których następują gwałtowne spadki temperatur są okresem najczęstszych zachorowań. Jednak nie dla osób, które tego typu sytuacje przeżyły już wielokrotnie.

Czy to aby na pewno zdrowe?

Proces hartowania ma olbrzymi, pozytywny związek z wieloma procesami fizjologicznymi takimi jak: wzrost przemiany materii, ukrwienie skóry, zmęczenie czy wyczerpanie. Ważna jednak jest systematyka i różnego typu ćwiczenia wzmacniające takie jak: częste wychodzenia zimą na powietrze, mycie zimną wodą, stosowanie niezbyt ciepłej kąpieli, korzystanie z kąpieli słonecznych i powietrznych, sen na otwartym powietrzu, ćwiczenia w salach o nieco niższych temperaturach niż sala lekcyjna.

Jest ogólnie przyjęte, że dzieci w wieku 7-11 lat powinny co najmniej 2-3 godziny dziennie poświęcać na zajęcia poza murami budynków. Jest to najlepszy środek wzmacniający odporność, prowadzący jednocześnie do intensywnej wentylacji płuc, zaostrzenia apetytu. Zaistniałe procesy poskutkują efektem znacznego spadku ryzyka zapadalności na choroby infekcyjne, takie jak, angina i grypa.

Ważny jest ubiór!

Obuwie

Wygodne, sportowe obuwie jest kluczowe dla skutecznego uprawiania piłki nożnej. Ponieważ treningi Akademii n otwartym powietrzu odbywają się na orlikach najlepszym wyborem pozostaną turfy, czyli specjalnie przygotowane do nawierzchni sztucznych buty piłkarskie. Należy pamiętać, że ze względu na śliską od opadów nawierzchnię buty halowe bez chropowatej podeszwy mogą prowadzić do częstszych upadków.

Bielizna termoaktywna

Otaczający nasz świat jest w ciągłym rozwoju, na szczęście dzięki temu i my możemy korzystać ze zdobyczy nowych technologii. Jedną z nich jest bielizna termiczna, która doskonale sprawdza się podczas uprawiania sportów zimą. Dlaczego? Prawidłowo odprowadza wilgoć ze skóry oraz dba o komfort termiczny ciała. Bielizna występuje zarówno w postaci koszulek, jak i spodni.

Czapka

Na pewno nie ta uszyta z grubego materiału! Nietrudno o przegrzanie głowy w czasie wysiłku fizycznego. Najlepiej aby była wygodna i idealnie dopasowana do kształtu głowy zawodnika.

Rękawiczki

Zamarzające dłonie to czynnik rozpraszający,  który gdy wystąpi – utrudnia koncentrację na treningu, dlatego pamiętajmy o rękawiczkach! Najlepiej sportowych.

Komin

Lepszy od tradycyjnego szalika, nie przesuwa się, a jednocześnie przylega do szyi. Dzięki temu wiatr nie dostanie się do odkrytego ciała, a komfort w grze zostanie zachowany

Bluza dresowa

Gdy temperatury spadają poniżej zera, nie wystarczy już sama bielizna termoaktywna oraz koszulka z długim rękawem. Potrzebujemy bluzy, która zapewni ciepło szczególnie w pierwszej fazie treningu.

Kurtka

W kurtkach zimowych nie należy uprawiać piłki nożnej, gdyż jest to bardzo niewygodne, krępujące ruchy oraz może prowadzić do przegrzania. Jednak przyjście na trening a nawet rozgrzewka może, a wręcz powinna obyć się w dodatkowym okryciu. Trening w tak ciepłym ubraniu może jednak doprowadzić do przegrzania oraz niemożliwości oddychania przez skórę.

Krem

Pamiętajmy o zabezpieczeniu skóry dziecka!